Rabu, 11 Agustus 2010

Sheikh Junaidi Al Baqhdadi


Junaid Al-Baghdadi adalah seorang ulama sufi dan Waliyullah yang paling menonjol namanya di kalangan ahli-ahli sufi. Tahun kelahiran Imam Junaid tidak dapat dipastikan. Tidak banyak dapat ditemui tahun kelahiran beliau pada biografi lainnya. Beliau adalah orang yang terawal
menyusun dan memperbahaskan tentang ilmu tasawuf dengan ijtihadnya. Banyak kitab-kitab yang menerangkan tentang ilmu tasawuf berdasarkan kepada ijtihad Imam Junaid Al-Baghdadi. Imam Junaid adalah seorang ahli perniagaan yang berjaya. Beliau memiliki sebuah gedung perniagaan di kota Baghdad yang ramai pelanggannya. Sebagai seorang guru sufi, beliau tidaklah disibukkan dengan mengurus perniagaannya sebagaimana sebagian peniaga lain yang kaya raya di Baghdad.Waktu perniagaannya sering disingkatkan seketika kerena lebih mengutamakan pengajian murid-muridnya yang dahaga terhadap ilmu pengetahuan. Apa yang mengagumkan ialah Imam Junaid akan menutup kedainya setelah selesai mengajar murid-muridnya. Kemudian beliau balik ke rumah untuk beribadah seperti Solat, membaca al-Quran dan berzikir. Setiap malam beliau berada di masjid besar Baghdad untuk menyampaikan kuliahnya. Ramai penduduk Baghdad datang ke masjid untuk mendengar kuliahnya sehingga penuh sesak. Imam Junaid hidup dalam keadaan zuhud. Beliau ridha dan bersyukur kepada Allah SWT dengan segala nikmat yang dikurniakan kepadanya. Beliau tidak pernah berangan-angan untuk mencari kekayaan duniawi dari sumber pekerjaannya sebagai peniaga. Beliau akan membagi-bagikan sebagian dari keuntungan perniagaannya kepada golongan fakir miskin, peminta-minta dan orang-orang tua yang lemah.Bertasawuf Ikut Sunnah Rasulullah saw Imam Junaid seorang yang berpegang kuat kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Beliau senantiasa merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw dalam setiap pengajiannya.

Tausiyah

Beliau pernah berkata:"Setiap jalan tertutup, kecuali bagi mereka yang senantiasa mengikuti perjalanan Rasulullah SAW. Siapa yang tidak menghafal Al-Quran, tidak menulis Hadis-hadis, tidak boleh dijadikan imam dalam bidang tasawuf ini."
sumber : http://bintang-sufi.blogspot.com/2009/05/sheikh-junaidi-al-baghdadi.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar