Kamis, 22 Juli 2010

Habib Salim Bin Hafiz Bin Syaikh Abu Bakar bin Salim

Habib Salim Bin Hafiz Bin Syaikh Abu Bakar bin Salim adalah datuknya Habib Umar bin Muhammad Bin Hafiz yang masyhur dewasa ini. Beliau lahir di Bondowoso, Pulau Jawa pada 25 Syawwal 1288H / 6 Januari 1872M. Kemudian beliau dibawa ayahandanya balik ke Kota Misythah, Hadhramaut ketika beliau berusia kira-kira 8 tahun. Beliau menerima didikan awal daripada ayahnya dan beberapa ulama di Kota Misythah antaranya dengan Mu'allim 'Abud bin Sa'id BaSyu'aib dan Mu'allim 'Abdullah bin Hasan BaSyu'aib. Pada 1304H, beliau meneruskan pencarian ilmunya dengan mendatangi Kota Tarim al-Ghanna.
Di kota berkat ini, beliau menimba pengetahuan agama daripada para ulama di sana antaranya Mu'allim 'Abdullah bin Ahmad BaGharib dan Habib Abdur Rahman bin Muhammad al-Masyhur.
Selain Kota Tarim, beliau turut mengadakan perjalanan untuk mendalami ilmunya juga untuk menyebarkan ilmu dan dakwah ke Seiwun, Du'an, al-Haramain, Zanzibar, Mombasa, India dan tidak ketinggalan tanah kelahirannya Pulau Jawa.



Di negeri-negeri yang dikunjunginya, beliau tidak melepaskan peluang untuk mengadakan pertemuan dan menjalinkan hubungan dengan para ulama dan awliya' yang menetap di sana.
Hasil pertemuan dan hubungan ini, baik berupa wasiat, nasihat dan ijazah beliau kumpulkan dalam satu catatan yang dinamakannya "Minhah al-Ilah fil ittishal bi ba'dhi awliya".

Habib Salim terkenal sebagai seorang ulama yang bersifat khumul yang tidak suka namanya dikenali orang. Apa yang penting baginya ialah keredhaan Allah S.W.T., dan bukannya penghargaan manusia.

Di akhir hayatnya, sifat khumul ini semakin tersebarlah bila beliau sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk menyembunyikan dirinya dalam majlis-majlis umum dengan duduk di shaf yang paling belakang.

Beginilah sikap beliau sehingga beliau dipanggil pulang ke rahmatullah pada tahun 1387H di Kota Misythah. Walaupun beliau tidak meninggalkan karya ilmiyyah yang banyak, tetapi perjuangannya diteruskan zuriatnya antaranya oleh anakandanya Habib Muhammad bin Salim dan kini teruskan oleh cucu-cucunya Habib Umar bin Muhammad dan Habib Ali Masyhur bin Muhammad, yang akrab ditelinga kita dengan nama Habib Umar bin Hafidz (Daarul Musthafa, Tarim)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar